پاورقی : > نسبتشان از قبيل تباين است ، و اگر در موضوع فقط شركت داشته باشند مانند " انسان تعجب كننده است " و " انسان صنعتگر است " نسبت ميان آنها " تساوی " است و میتوانيم آنها را " متماثلين " اصلاح كنيم ، همچنانكه اگر فقط در محمول شركت داشته باشند ، مانند " انسان حيوانی است پستاندار " و " اسب حيوانی است پستاندار " [ نسبت ] ميان آنها " تشابه " است و میتوانيم آنها را به نام " متشابهين " بخوانيم . ولی منطقيين در مناسبات قضايا توجهی به اين موارد كه دو قضيه در يك جزء اشتراك دارند يا در هيچ جزء اشتراك ندارند ننمودهاند . توجه منطقيين در مناسبات قضايا تنها به اينجاست كه دو قضيه هم در موضوع اشتراك دارند و هم در محمول و اختلافشان يا در " كم " است يعنی كليت و جزئيت ، و يا در " كيفيت " يعنی ايجاب و سلب ، و يا هر دو . اينگونه قضايا را متقابلين میخوانند . متقابلين به نوبه خود بر چند گونهاند : يا متناقضيناند ، يا متضادين ، يا متداخلين و يا داخلين تحت التضاد .