تالار گفتگوی دروس حوزه علميّه قم http://forums.1zekr.com
موفقيتهای پی در پی و حيرت انگيز حاصل گرديد .
كسانی كه اين ايراد را ذكر كرده‏اند و در واقع اين مغالطه را آورده‏اند
چند اشتباه كرده‏اند . گمان كرده و يا چنين وانمود كرده‏اند كه معنی اين كه‏
منطق ابزار علوم است اين است كه " ابزار تحصيل علوم " است يعنی كار
علم منطق اين است كه برای ما اطلاعات و علومی فراهم می‏كند ، و به عبارت‏
ديگر گمان كرده‏اند كه منطق برای فكر بشر نظير تيشه است برای هيزم شكن كه‏
مواد را جمع و تحصيل می‏كند ، و حال آن كه منطق صرفا " آلت سنجش "
است ، يعنی درست و نادرست را باز می‏نمايد ، آن هم آلت سنجش صورت و
شكل فكر نه ماده و مصالح فكر . لهذا آنرا به شاقول و طراز بنا تشبيه‏
كرده‏اند . بنا وقتی كه ديواری را بالا می‏برد ، عمودی بودن آن را با شاقول‏
، و افقی بودن آن را با طراز تشخيص می‏دهد . شاقول و طراز نه ابزار تحصيل‏
آجر و خاك و آهك و سيمان و غيره می‏باشند و نه وسيله سنجش درستی و
نادرستی اين مصالح كه فی المثل سالم‏اند يا ناسالم و معيوب .
وسيله تحصيل مواد فكری همانهاست كه قبلا گفتيم يعنی قياس ، استقراء ،
تمثيل ، و چنانكه قبلا اشاره كرديم اينها هيچكدام جزء منطق نيستند . منطق‏
قواعد اينها را بيان می‏كند و ارزششان را تأييد می‏نمايد .
اينجا ممكن است گفته شود كسانی كه منكر منطق ارسطويی به عنوان ابزار
تحصيل علم شده‏اند مقصودشان انكار ارزش قياس است و همچنانكه قبلا گفته‏
شد اگر مسائل منطق ، قواعد مربوط به قياس است پس هر چند خود منطق‏
ارسطويی ابزار