تالار گفتگوی دروس حوزه علميّه قم http://forums.1zekr.com
يكديگر جدا هستند و از داخل يكديگر نمی‏گذرند . دو كلی متساوی ، مانند دو
دايره‏ای هستند كه بر روی يكديگر قرار گرفته‏اند و كاملا بر يكديگر منطبقند
. دو كلی عام و خاص مطلق ، كوچكتر در داخل دايره بزرگتر قرار گرفته است‏
. و دو كلی عام و خاص من وجه ، مانند دو دايره‏ای هستند كه متقاطعند و با
دو قوس يكديگر را قطع كرده‏اند .
در ميان كليات فقط همين چهار نوع نسبت ممكن است برقرار باشد . نسبت‏
پنجم محال است ، مثل اين كه فرض كنيم يك كلی شامل هيچيك از افراد
ديگری نباشد ولی ديگری شامل تمام يا بعضی افراد آن بوده باشد .

كليات خمس

از جمله مباحث مقدماتی كه منطقيين معمولا آن را ذكر می‏كنند ، مبحث‏
كليات خمس است . بحث كليات خمس مربوط است به فلسفه نه منطق .
فلاسفه در مباحث ماهيت به تفصيل در اين مورد بحث می‏كنند . ولی نظر به‏
اين كه بحث درباره " حدود " و " تعريفات " متوقف به آشنائی با
كليات خمس است ، منطقيين اين بحث را مقدمه برای باب " حدود "
می‏آورند و به آن نام " مدخل " يا " مقدمه " می‏دهند .
می‏گويند هر كلی را كه نسبت به افراد خود آن كلی در نظر بگيريم و
رابطه‏اش را با افراد خودش بسنجيم از يكی از پنج قسم ذيل خارج نيست :
1 - نوع .