معنی مربوط است . مثل آنچه قبلا در نفی ارزش قياس از قول دكارت و غيره
نقل كرديم كه گفتند :
" در هر قياس اگر مقدمات معلوم است نتيجه خود بخود معلوم است و
نيازی به قياس نيست ، و اگر مقدمات مجهول است قياس نمیتواند آنها را
معلوم كند ، پس به هر حال قياس بیفايده است " .
مغالطه اينجاست كه میگويد اگر مقدمات معلوم باشد نتيجه خواه ناخواه
معلوم است . در صورتی كه معلوم بودن مقدمات موجب معلوم شدن قهری نتيجه
نيست . معلوم بودن مقدمات به علاوه اقتران آن معلومات با يكديگر ، سبب
معلوم شدن نتيجه میگردد ، آنهم نه هر اقترانی ، بلكه اقتران به شكل خاص
كه منطق عهدهدار بيان آن است . پس اين مغالطه از اين جا پيدا شد كه يك
مطلب نادرست با ماسك يك مطلب درست در قياس بالا جای گرفته است .
شناختن انواع مغالطهها و تطبيق آنها به موارد كه از چه نوع مغالطهای
است ضروری و لازم است . میتوان گفت قياس مغالطه بيشتر از قياس صحيح
در كلمات متفلسفان وجود دارد . از اين رو شناختن انواع مغالطهها و تطبيق
آنها به موارد كه از چه نوع مغالطهای است ضروری و لازم است .
|