انجمن‌های تخصصی دروس حوزه علميّه قم http://forums.1zekr.com
بروجردی شروع كنيم می‏توانيم سلسله اساتيد فقهی ايشان را تا عصر ائمه‏
اطهار به طور مسلسل بيان نمائيم . چنين حيات متسلسل و متداوم يازده قرن‏
و نيمی ظاهرا در هيچ تمدن و فرهنگ ديگر غير از تمدن و فرهنگ اسلامی وجود
ندارد . استمرار فرهنگی به معنی واقعی ، كه يك روح و يك حيات ، بدون‏
هيچ وقفه و انقطاع ، طبقات منظم و مرتب و متوالی را در قرونی اينچنين‏
درازمدت به يكديگر پيوند دهد و يك روح بر همه حاكم باشد ، جز در تمدن و
فرهنگ اسلامی نتوان يافت . در تمدن و فرهنگهای ديگر ، ما به سوابق‏
طولانی‏تری احيانا بر می‏خوريم ولی با وقفه‏ها و بريدگيها و انقطاعها .
همچنانكه قبلا نيز ياد آوری كرديم ، اينكه قرن سوم را كه مقارن با غيبت‏
صغرا است مبدأ قرار داديم نه بدان جهت است كه حيات فقه شيعه از قرن‏
سوم آغاز می‏شود ، بلكه بدان جهت است كه قبل از آن عصر ، عصر حضور ائمه‏
اطهار است و فقهاء شيعه تحت الشعاع ائمه‏اند و استقلالی ندارند . والا
آغاز اجتهاد و فقاهت در ميان شيعه و آغاز تأليف كتاب فقهی به عهد
صحابه می‏رسد . چنانكه گفتيم اولين كتاب را علی بن ابی رافع ( برادر
عبيدالله بن ابی رافع كاتب و خزانه دار اميرالمؤمنين علی ( ع ) در زمان‏
خلافت آن حضرت ) نوشته است .
ب . برخلاف تصور بعضی ها ، معارف شيعه و از آن جمله فقه شيعه تنها به‏
وسيله فقهاء ايرانی تدوين و تنظيم نشده است . ايرانی و غير ايرانی در آن‏
سهيم بوده‏اند . تا قبل از قرن دهم هجری و ظهور صفويه ، غلبه با عناصر غير
ايرانی است وتنها از اواسط دوره صفويه است كه غلبه با ايرانيان می‏گردد.