انجمن‌های تخصصی دروس حوزه علميّه قم http://forums.1zekr.com
است كه نمی‏توان وارد شد . اجمالا همين قدر می‏گوئيم كه نظام قضائی اسلام‏
نظام خاصی است . عدالت قضائی در اسلام فوق العاده مورد توجه است . در
اسلام همان اندازه كه درباره شخصيت علمی قاضی دقت زياد شده كه بايد در
حقوق اسلامی صاحبنظر و مجتهد مسلم باشد ، درباره صلاحيت اخلاقی اونيز
نهايت اهتمام به عمل آمده است . قاضی بايد مبرا از هر گونه گناه باشد
ولو گناهی كه مستقيما با مسائل قضائی سرو كار ندارد . قاضی به هيچ وجه حق‏
ندارد از متخاصمين اجرت بگيرد . بودجه قاضی بايد به طور وافر از بيت‏
المال مسلمين تأديه شود . مسند قضا آنقدر محترم است كه طرفين دعوا هر كه‏
باشد ولو خليفه وقت باشد آنچنانكه تاريخ در سيره علی عليه السلام نشان‏
می‏دهد بايد با كمال احترام بدون هيچگونه تبعيضی در پيشگاه مسند قضاء حاضر
شود . اقرار و شهادت ، و در برخی موارد " سوگند " نقش مؤثری در
اثبات يا نفی دعاوی در نظام قضائی اسلام دارد .
. 9 كتاب الشهادات . كتاب شهادات از توابع كتاب قضاء است .
همچنان كه اقرار نيز چنين است . اگر كسی بر كسی ادعائی مالی كند ، يا
طرف اقرار می‏كند و يا انكار . اگر اقرار كند كافی است برای اثبات‏
مدعای مدعی و احكام قاضی ، و اگر منكر شود بر عهده مدعی است كه بينه‏
يعنی شاهد اقامه كند . اگر شاهد جامع الشرايط داشته باشد مدعا ثابت‏
می‏شود . بر منكر نيست كه شاهد اقامه كند .
منكر در موارد خاصی مكلف به قسم می‏شود و اگر قسم بخورد قرار منع‏
تعقيب او صادق می‏شود . اين قاعده در فقه مسلم است