انجمن‌های تخصصی دروس حوزه علميّه قم http://forums.1zekr.com
. 12 كتاب الاجارش . اجاره دو نوع است : يا به اين نحو است كه انسان‏
منافع مال خود را در مقابل پولی كه آن را مال الاجاره می‏نامند به ديگری‏
واگذار می‏كند ، مثل اينكه انسان طبق معمول ، خانه يا اتومبيل و يا لباس‏
خود را اجاره می‏دهد ، و يا به اين نحو است كه انسان خود اجير می‏شود يعنی‏
متعهد می‏شود كه در مقابل انجام عملی خاص نظير دوختن لباس ، اصلاح سر و
صورت ، بنائی و غيره مزدی دريافت نمايد . اجاره و بيع از يك جهت شبيه‏
يكديگرند و آن اينكه در هر دو مورد ، معارضه در كار است . چيزی كه هست‏
در بيع ، معاوضه ميان يك عين خارجی و پول است ، و در اجاره ميان منافع‏
عين و پول است . عوضين را در بيع ، " مبيع " و " ثمن " می‏نامند ، و
در اجاره " عين موجره " و " مال الاجاره " . اجاره وجه مشتركی با
عاريه دارد و آن اينكه مستأجر و مستعير هر دو از منافع استفاده می‏كنند .
اما تفاوتشان در اين است كه مستأجر به حكم اينكه مال الاجاره می‏پردازد
مالك منافع عين است ولی مستعير مالك منافع نيست فقط حق انتفاع دارد
. 13 كتاب الوكالة . يكی از نيازهای بشری نايب گرفتن افراد ديگر است‏
برای كارهايی كه او بايد به صورت عقد يا ابقاع انجام دهد . مثل اينكه‏
شخصی ديگری را وكيل می‏كند كه از طرف او عقد بيع يا اجاره يا عاريه يا
وديعه يا وقف و يا صيغه طلاق را جاری كند . آنكه به ديگری از طرف خود
اختيار می‏دهد " موكل " و آن كه از طرف موكل به عنوان نايب برگزيده‏
می‏شود " وكيل " و نفس اين عمل " توكيل " ناميده می‏شود .