انجمن‌های تخصصی دروس حوزه علميّه قم http://forums.1zekr.com
ديگر آيا امر در اينجا دلالت بر وجوب می‏كند يا نه ؟ ثانيا آيا فوريت‏
دارد يا نه ؟ يعنی آيا واجب است بلافاصله پس از دريافت ماليات خدائی‏
( زكات ) درود فرستاده شود يا اگر فاصله هم بشود مانعی ندارد ؟ ثالثا
آيا يك بار دعا كردن كافی است يا اين عمل مكرر بايد انجام يابد ؟
اصوليون به تفصيل درباره همه اينها بحث می‏كنند و ما در اينجا مجال‏
بحث بيشتر نداريم . افرادی كه رشته فقه و اصول را به عنوان رشته اختصاصی‏
انتخاب كرده‏اند به تفصيل با آنها آشنا خواهند شد .

مبحث نواهی

" نهی " يعنی باز داشتن ، نقطه مقابل امر است . مثلا اگر به فارسی‏
بگوئيم " شراب ننوش " و يا به عربی بگوئيم " لا تشرب الخمر " نهی‏
است .
در باب نهی هم اين پرسش پيش می‏آيد كه آيا نهی دلالت بر حرمت می‏كند
يا بر كراهت و يا بر هيچكدام دلالت نمی‏كند بلكه دلالت بر اعم از حرمت و
كراهت می‏كند ، يعنی فقط دلالت می‏كند بر اينكه شی مورد نظر ناپسند است‏
اما اينكه اين ناپسندی در حد حرمت است كه مرتكب آن مستحق عقوبت است‏
يا در حد كراهت است و مرتكب آن مستحق ملامت است نه عقوبت ، مورد
دلالت نهی نيست . و همچنين آيا نهی دلالت می‏كند برابديت ، يعنی بر
اينكه هيچگاه نبايد آن كار را مرتكب شد يا صرفا دلالت می‏كند بر لزوم ولو