انجمن‌های تخصصی دروس حوزه علميّه قم http://forums.1zekr.com
است ، يعنی خوب است انجام يابد ولی اگر انجام نيافت مجازات ندارد ،
مانند نمازهای نافله يوميه ، و يا مكروه است ، يعنی خوب است انجام‏
نيابد ولی اگر انجام يافت مجازات ندارد ، مانند سخن دنيا گفتن در مسجد
كه جای عبادت است ، و يا مباح است ، يعنی فعل و تركش علی السويه است‏
مانند اغلب كارها . احكام تكليفی همه از قبيل بكن و نكن يعنی از قبيل‏
امر و نهی و يا رخصت است .
اما احكام وضعی از اين قبيل نيست ، مانند زوجيت ، مالكيت ، شرطيت ،
سبيت و امثال اينها .

تعبدی و توصلی

مطلب ديگر اينكه واجبات بر دو قسم است : تعبدی و توصلی .
واجب تعبدی يعنی آن كه در انجامش قصد قربت شرط است ، يعنی اگر
انسان به قصد تقرب به خداوند ، بدون هيچ غرض دنيوی و مادی انجام دهد
صحيح است و اگر نه ، صحيح نيست ، مانند نماز و روزه .
اما واجب توصلی يعنی آن كه فرضا به قصد تقرب به خداوند هم انجام‏
نيابد تكليف ساقط می‏شود ، مثل اطاعت پدر و يا مادر ، يا انجام تعهدات‏
اجتماعی از قبيل اينكه انسان متعهد می‏شود كه فلان كار را در مقابل فلان‏
اجرت انجام دهد ، كه بايد انجام دهد ، بلكه مطلق وفای به وعده و عهد اين‏
طور است .