انجمن‌های تخصصی دروس حوزه علميّه قم http://forums.1zekr.com
لايحضره الفقيه " ، " تهذيب الاحكام " و " استبصار " معتبرند . در
ميان اهل تسنن نيز برخی چنين نظريات افراطی داشته‏اند .

اجماع

اجماع يعنی اتفاق آراء علماء مسلمين در يك مسأله . از نظر علماء شيعه‏
، اجماع از آن نظر حجت است كه اگر عموم مسلمين در يك مساله وحدت نظر
داشته باشند دليل بر اين است كه اين نظر را از ناحيه شارع اسلام تلقی‏
كرده‏اند . امكان ندارد كه مسلمين در يك مساله‏ای از پيش خود وحدت نظر
پيدا كنند . عليهذا آن اجماعی حجت است كه كاشف از قول پيغمبر يا امام‏
باشد .
مثلا اگر معلوم گردد كه در يك مساله‏ای همه مسلمانان عصر پيغمبر
بلااستثناء يك نوع نظر داشته‏اند و يك نوع عمل كرده‏اند دليل بر اين است‏
كه از پيغمبر اكرم تلقی كرده‏اند . و يا اگر همه اصحاب يكی از ائمه اطهار
كه جز از ائمه دستور نمی‏گرفته‏اند در يك مساله وحدت نظر داشته باشند
دليل بر اين است كه از مكتب امام خود آن را فرا گرفته‏اند . عليهذا از
نظر شيعه اجماعی حجت است كه مستند به قول پيغمبر يا امام باشد ، و از
اين ، دو نتيجه گرفته می‏شود :
الف : از نظر شيعه تنها اجماع علماء معاصر پيغمبر يا امام حجت است .
پس اگر در زمان ما همه علماء اسلام بدون استثناء بر يك مساله اجماع‏
نمايند به هيچ وجه برای علماء زمان بعد حجت نيست .
ب : از نظر شيعه ، اجماع اصالت ندارد . يعنی حجيت اجماع از آن نظر
نيست كه اجماع و اتفاق آراء است ، بلكه از آن نظر است