انجمن‌های تخصصی دروس حوزه علميّه قم http://forums.1zekr.com
كه : « البينه علی المدعی و اليمين علی من انكر » . يعنی بر مدعی است كه‏
شاهد اقامه كند ، و بر منكر سوگند است . مسائل قضاء آنقدر زياد است كه‏
برخی كتب مستقل كه در اين باب نوشته شده است برابر همه كتاب " شرايع‏
" محقق حلی است .
. 10 كتاب الحدود و التعزيرات . كتاب الحدود و التعزيرات مربوط
است به مقررات جزائی اسلام ، آنچنان كه كتاب القضاء و كتاب الشهادات‏
مربوط بود به مقررات قضائی اسلام . در اسلام درباره بعضی تخلفات مجازات‏
معين و مشخصی مقرر شده كه در همه شرائط وامكنه و ازمنه به گونه‏ای يكسان‏
اجرا می‏شود . كه در همه شرائط وامكنه وازمنه به گونه‏ای يكسان اجرا می‏شود
. اينگونه مقررات را " حدود " می‏نامند . ولی پاره‏ای مجازاتها است كه‏
از نظر شارع بستگی دارد به نظر حاكم كه با در نظر گرفتن علل و شرائط و
موجبات مخففه يا مشدده اجرا می‏كند . اينها را " تعزيرات " می‏نامند .
اكنون به ذكر بعضی از " حدود " می‏پردازيم . ذكر تفصيلی همه حدود وقت‏
بيشتری می‏خواهد .
الف . حد زنای محصن و محصنه يعنی مرد زنداری كه همسرش در اختيار او
است و يا زن شوهرداری كه شوهر در اختيار او است رجم يعنی سنگسار كردن‏
است و حد زنای غير محصن و غير محصنه صد تازيانه است ، مگر در زنای با
محارم كه حدش قتل است .
ب . حد لواط ، كشتن با شمشير يا از كوه انداختن يا سوختن است و به‏
قولی يا ديوار بر روی او خراب كردن است .
ج . حد قدف ، يعنی متهم ساختن مرد يا زنی به زنا بدون