عقل
حجيت عقل از نظر شيعه به اين معنی است كه اگر در موردی عقل يك حكم قطعی داشت ، آن حكم به حكم اينكه قطعی و يقينی است حجت است . اينجا اين پرسش پيش میآيد كه آيا مسائل شرعی در حوزه حكم عقل هست تا عقل بتواند حكم قطعی درباره آنها بنمايد يا نه ؟ ما به اين پرسش آنگاه كه به تفصيل درباره كليات مسائل علم اصول بحث میكنيم پاسخ خواهيم گفت. گروه اخباريين شيعه چنانكه قبلا هم بدان اشاره كرديم عقل را به هيچ وجه حجت نمیشمارند . در ميان نحلههای فقهی اهل تسنن يعنی مذاهب حنفی ، شافعی ، مالكی ، حنبلی ، ابوحنيفه قياس را دليل چهارم میشمارد . از نظر حنفيها منابع فقه چهار است : كتاب ، سنت ، اجماع ، قياس .